Ξεκινώντας από το κλασικό μπλε τετράδιο, η εταιρεία κατάφερε να εξελιχθεί σε σημαντική δύναμη του χώρου των σχολικών ειδών και ειδών γραφείου – Σήμερα επενδύει στην ψηφιακή της μετάβαση, στην επέκταση της παραγωγικής δυνατότητας του εργοστασίου στο Κρυονέρι και την είσοδο σε νέα προϊόντα

Από τη δεκαετία του ’50 έως σήμερα μπορεί να έχουν γίνει τεκτονικές αλλαγές στον κόσμο και την κοινωνία, όμως κάτι εξακολουθεί να παραμένει σταθερό. Το σχολικό μπλε τετράδιο! Μπορεί να εμπλουτίστηκε με διάφορες παραλλαγές χρωμάτων, όμως παραμένει το ίδιο όπως και τότε. Συνεχίζει, δε, να γεμίζει τις τσάντες των μικρότερων μαθητών, του Δημοτικού, δημιουργώντας μια ευθεία γραμμή σύνδεσης μεταξύ πολλών γενεών μεταξύ τους. Και πάνω σε αυτή τη γραμμή φρόντισε ο Θεόδωρος Σκαγιάς, ο ιδρυτής της εταιρείας SKAG, να αφήσει το όνομά του χαραγμένο ανεξίτηλα.

Η εταιρεία που ίδρυσε απ’ το μηδέν στις αρχές του ’50, όμως, δεν είναι μόνο το μπλε τετράδιο με το σήμα Super Διεθνές, αφού έχει καταφέρει να αναδειχθεί σε σημαντική δύναμη στοχεύοντας πάντα στον χώρο των σχολικών ειδών και των ειδών γραφείου. Και τώρα ετοιμάζεται να κάνει το επόμενο μεγάλο βήμα. Ενα βήμα προς «στη νέα εποχή», όπως λέει χαρακτηριστικά στο «business stories» η αντιπρόεδρος της εταιρείας Πόπη Σκαγιά. Μια νέα εποχή με μεγαλύτερη εξωστρέφεια, η οποία συνδέεται με τις μεγάλες αλλαγές που συντελούνται στην παγκόσμια αγορά, την ανάγκη του ψηφιακού μετασχηματισμού, της ενεργειακής επάρκειας κ.ο.κ. Συμπίπτει όμως και με ένα σημαντικό ορόσημο για την ίδια την οικογένεια, την απώλεια του πατριάρχη της.
Αλλαγή σελίδας, λοιπόν, με πολλά νέα πράγματα στη διαδρομή και τη διάθεση να επανασυστηθεί στον κόσμο ανταποκρινόμενη στις προκλήσεις και τις αλλαγές των καιρών, όπως εξηγεί η κυρία Σκαγιά. Η ίδια με τον αδερφό της, Κώστα, ο οποίος διατηρεί τη θέση του προέδρου στην εταιρεία, είναι αυτοί που τα τελευταία χρόνια έχουν πάρει στα χέρια τους τη SKAG.
Αυτή η μεταβατική περίοδος, όμως, για την εταιρεία είναι σημαντική, αφού πέραν του ότι ακόμα και μέσα στη διετία της πανδημίας η SKAG κατάφερε να κινηθεί ανοδικά γράφοντας κέρδη, έχει ξεκινήσει ένα σημαντικό πρόγραμμα επενδύσεων που φιλοδοξεί να τη φέρει «στη νέα εποχή». Επενδύσεις που, όπως λέει η κυρία Σκαγιά, αφορούν από την ψηφιακή μετάβαση της εταιρείας, την επέκταση της παραγωγικής δυνατότητας του εργοστασίου στο Κρυονέρι και την είσοδο σε νέα προϊόντα, έως την προφανή αναγκαιότητα της εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων.
Επενδύσεις

«Εχουμε πάρει ήδη τις σχετικές άδειες, γι’ αυτό και θα κινηθούμε γρήγορα ώστε μέσω του net metering να καλύψουμε το 100% των ενεργειακών αναγκών μας», λέει η κυρία Σκαγιά για τον ενεργειακό σχεδιασμό της εταιρείας, ενώ προσδιορίζει χρονικά την υλοποίηση του έργου έως το α’ τρίμηνο του 2023.
Και αν αυτό αποτελεί επιτακτική ανάγκη για να αντιμετωπιστεί το μεγάλο πρόβλημα του ενεργειακού κόστους που έχει σχεδόν τριπλασιαστεί, ταλαιπωρώντας κάθε βιομηχανία και μεταποιητική επιχείρηση, τα αδέρφια Σκαγιά ετοιμάζονται να βάλουν τη SKAG στην ψηφιακή εποχή και παράλληλα να ενισχύσουν μέσω επενδύσεων την παραγωγική δυνατότητα του εργοστασίου στο Κρυονέρι τόσο σε επίπεδο όγκου με στόχο τις εξαγωγές όσο και διεύρυνσης της γκάμας των προϊόντων στην κατεύθυνση premium επιλογών με μεγαλύτερη επιπρόσθετη αξία.
«Ηδη έχουμε προχωρήσει στο ψηφιακό κομμάτι δουλεύοντας το τελευταίο διάστημα δύο σημαντικά πρότζεκτ», λέει η αντιπρόεδρος της SKAG. «Το πρώτο είναι μια πλατφόρμα Β2Β, διασυνδεδεμένη πλήρως με το ERP μας, όπου οι πελάτες θα μπορούν να επικοινωνούν αλλά και να βάζουν εύκολα τις παραγγελίες τους ηλεκτρονικά. Το δεύτερο είναι μια ιστοσελίδα που θα απευθύνεται στο καταναλωτικό κοινό και θα αποτελέσει ένα από τα “εργαλεία” ανανέωσης και επαναπροώθησης του brand μας», εξηγεί. Αμφότερα, όπως εκτιμά, θα έχουν ενεργοποιηθεί έως το τέλος της χρονιάς.
«Από εκεί και έπειτα ψάχνουμε αλλά και προχωράμε διάφορα πράγματα. Ενα από αυτά είναι η ενίσχυση της παραγωγικής μας δυνατότητας με την προσθήκη εξοπλισμού και γραμμών ώστε να αυξήσουμε τον όγκο αλλά και να διευρύνουμε ακόμα περισσότερο την γκάμα των προϊόντων. Κι αυτό διότι μεταξύ των προτεραιοτήτων που θέσαμε πλέον είναι η σύνδεσή μας με ξένους οίκους. Να παράγουμε δηλαδή για εκείνους. Στο κομμάτι του “φασόν” έχουμε κάνει αρκετό στην Ελλάδα, όμως θέλουμε να βγούμε ξανά προς τα έξω. Ξέρουμε ότι μπορούμε να το κάνουμε, το είχαμε πετύχει στο παρελθόν με μεγάλα συμβόλαια από την Αγγλία και τη Δανία… έως τη Ρωσία», λέει η κυρία Σκαγιά.
Η τελευταία εμφάνιζε μάλιστα τεράστια δυναμική για τη SKAG έως ότου επιβλήθηκαν οι κυρώσεις της Δύσης. «Είχαμε μπει στη μεγαλύτερη αλυσίδα της χώρας με είδη γραφείου, τεχνολογίας κ.ο.κ. Δουλέψαμε πολύ καλά μαζί τους για περίπου δύο χρόνια μέχρι που επιβλήθηκε το εμπάργκο», σημειώνει.
Το κομμάτι των εξαγωγών το ξέρει πολύ καλά η ίδια, αφού ήταν από τα πρώτα πράγματα που ανέλαβε όταν πρωτομπήκε στην εταιρεία στα τέλη του 1980 και ο πατέρας της είχε θέσει ως στόχο τη διεθνή παρουσία της εταιρείας κι ας μη μιλούσε ξένες γλώσσες:
«Θυμάμαι ένα από τα πρώτα ταξίδια ήταν στη Σ. Αραβία, μία από τις πρώτες χώρες που κάναμε εξαγωγές. Για να πάω εκεί έπρεπε να ήμουν παντρεμένη και να συνοδεύομαι. Με συνόδεψε ο πατέρας μου, στον οποίο τότε οι Σαουδάραβες απευθύνονταν και ας μην καταλάβαινε τίποτα. Δεν με κοιτούσαν! Οπότε εγώ το έπαιζα δήθεν μεταφράστρια του πατέρα μου κάνοντας τις συνεννοήσεις».
Αν και κάποια στιγμή η SKAG είχε φτάσει να εξάγει το 25% της παραγωγής της, σήμερα αυτό το ποσοστό έχει περιοριστεί στο 5%. Ολες οι εξαγωγές της όμως είναι μόνο με το brand της. «Στην Κύπρο πάμε πολύ καλά, στη Ρουμανία επίσης. Παράλληλα έχουμε και συνεργασίες σε Αίγυπτο και Ουγγαρία», λέει η κυρία Σκαγιά. Αμεσος στόχος, όπως εξηγεί, είναι η επιστροφή στις αγορές της Μ. Ανατολής. «Ηδη το προσπαθούμε αυτό και έχουμε οργανώσει την παρουσία μας σε εκθέσεις σημαντικές το προσεχές διάστημα», επισημαίνει.
Οι νέες επενδύσεις στο εργοστάσιο που προχωρούν φέτος είναι περίπου 1,5 εκατ. ευρώ: «Οι προσθήκες που κάνουμε είναι σημαντικές διότι θα μας βοηθήσουν στο να ανταποκριθούμε στις νέες συνθήκες και στην εξέλιξη της ίδιας της αγοράς, στην ανάγκη να πιάσουμε τις νέες τάσεις που βλέπουμε ότι αρχίζουν να διαμορφώνονται και αφορούν τόσο το κομμάτι των σχολικών όσο και του γραφείου. Και δεν μιλώ μόνο για “προσωποποιημένα” προϊόντα που με τα ψηφιακά μηχανήματα είναι κάτι εύκολο. Γενικά θέλουμε να ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο τη θέση και την γκάμα μας σε προϊόντα που μπορούν να φέρουν προστιθέμενη αξία. Προϊόντα για τα οποία το μόνο που μπορώ να σας πω προς το παρόν είναι ότι θα είναι πιο minimal, καινοτόμα και πολυχρηστικά. Ηδη δοκιμάσαμε φέτος για πρώτη φορά κάποια προϊόντα με νέο σχεδιασμό και “ελιτίστικο” φινίρισμα χρησιμοποιώντας διάφορα foils, τα οποία πηγαίνουν πολύ καλά».

Σύμφωνα με την ίδια, τα νέα προϊόντα είναι αυτά που μπορούν να δημιουργήσουν τις βάσεις ώστε η εταιρεία να έχει προοπτική ακόμα και σε μiα περίοδο όπου η ανάγκη για τετράδια στην εκπαίδευση έχει περιοριστεί: «Δεν μπορούμε να κλείσουμε τα μάτια στο πώς προχωράει η τεχνολογία και τον ρόλο που θα παίξει μελλοντικά στα σχολεία και την εκπαίδευση των μαθητών. Δεν είναι ότι θα εξαφανιστούν π.χ. τα τετράδια, σίγουρα όμως θα μειωθούν. Κι αυτό μας απασχολεί ως εταιρεία εδώ και χρόνια. Γι’ αυτό εξάλλου και πάντα αναζητούμε νέες προτάσεις, διευρύνουμε την γκάμα των προϊόντων μας κ.ο.κ. Η αγορά είναι ζωντανή και πηγαίνει παράλληλα με την κοινωνία. Αλλάζει. Τη δεκαετία του ’80, που φυσικά οι κωδικοί των προϊόντων ήταν περιορισμένοι, παράγαμε ετησίως πάνω από 32 εκατομμύρια μπλε τετράδια. Μιλάμε και για μία περίοδο που ο πληθυσμός της χώρας ήταν 6,5 εκατομμύρια. Από τότε όμως άλλαξαν πολλά. Προσαρμοστήκαμε και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε», τονίζει.

Κι αν η ψηφιακή μετάβαση, όπως περιγράφηκε παραπάνω, αποτελεί τη μεγάλη μακροπρόθεσμη πρόκληση για την εταιρεία, υπάρχουν και τα τρέχοντα που δεν περιορίζονται μόνο στην ενεργειακή κρίση: «Οι προμήθειες πρώτων υλών. Αυτό είναι το σημαντικότερο θέμα σήμερα τόσο για εμάς όσο και για κάθε βιομηχανία. Δυστυχώς, πλέον οι παραγγελίες παραδίδονται τμηματικά και σε βάθος εξαμήνου, ενώ και οι τιμές του χαρτιού έχουν υπερδιπλασιαστεί. Δεν έχεις όμως την πολυτέλεια να μην αγοράσεις. Χωρίς πρώτη ύλη δεν δουλεύει το εργοστάσιο».
Η SKAG, όπως και το σύνολο της αγοράς, επιχείρησε να περιορίσει κάπως το αυξημένο λειτουργικό κόστος που αντιμετωπίζει με αυξήσεις τιμών. «Σταδιακά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο αναγκαστήκαμε να κάνουμε ανατιμήσεις που συνολικά έφθασαν το 20%», αναφέρει η κυρία Σκαγιά.
Η ίδια αναγνωρίζει ότι αυτή η τάση δεν προκαλεί μόνο πίεση στα λειτουργικά κόστη της εταιρείας, τα οποία έχουν αυξηθεί κατά 30%, αλλά μπορεί να επιφέρει και πλήγμα στα έσοδα, καθώς πλέον οι καταναλωτές πατούν φρένο στις αγορές τους.
«Φέτος είναι μια περίεργη χρονιά. Αφού ολοκληρωθεί σε λίγο η “σχολική σεζόν” ίσως έχουμε πιο ξεκάθαρη εικόνα. Σίγουρα πάντως δεν θα θυμίζει τις εντυπωσιακές επιδόσεις του 2021», επισημαίνει, αν και τα μέχρι τώρα στοιχεία δείχνουν πως οι περιοχές της χώρας με έντονο τουριστικό ρεύμα εξακολουθούν να κινούνται ανοδικά. Σύμφωνα με την ίδια, οι πωλήσεις σε αξία πέρυσι είχαν αυξηθεί κατά 22%, φτάνοντας σχεδόν τα 9 εκατ. ευρώ, ενώ ο όγκος των πωλήσεων σε σύγκριση με το 2019 (πριν από την αναταραχή που προκάλεσε η COVID-19) ήταν αυξημένος κατά 8%.
«Πετύχαμε κάτι εντυπωσιακό την προηγούμενη διετία: παρά τη νέα κρίση και τα lockdowns, να γυρίσουμε σε κερδοφορία. Βέβαια δεν κλείσαμε ούτε μέρα, ακόμα και τις πιο δύσκολες περιόδους. Εξυπηρετήσαμε τους πάντες», λέει η αντιπρόεδρος της εταιρείας SKAG.
Η ιστορία
Η ιστορία της SKAG ξεκινά το 1956 από τον 24χρονο τότε Θεόδωρο Σκαγιά, στους Αμπελόκηπους, όταν αποφασίζει να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα: να ιδρύσει την επιχείρηση Θ.Κ. ΣΚΑΓΙΑΣ.
Λίγα χρόνια πριν, ως μηχανικός στην επιχείρηση Καφετζόπουλος που έφτιαχνε τετράδια, θα μάθει πολύ καλά τη δουλειά. Ανήσυχο πνεύμα ο ίδιος, όχι μόνο θα βοηθήσει στη βελτίωση του τρόπου επεξεργασίας και παραγωγής, αλλά θα διαπιστώσει την εμπορική ευκαιρία που προσφέρει μια Ελλάδα που προσπαθεί να ξανασταθεί στα πόδια της μετά τις πληγές των πολέμων. Και η εκπαίδευση των Ελληνόπουλων ήταν το εχέγγυο για ένα καλύτερο μέλλον.
Το 1956, λοιπόν, θα στηθεί ένα μικρό εργαστήριο όπου θα τοποθετηθεί μια μηχανή εκτύπωσης που αγοράστηκε με πολλές θυσίες από τον ίδιο και τη σύζυγό του. «Ουσιαστικά χρηματοδοτήθηκε από την προίκα της μαμάς μου ένα μικρό σπίτι που είχε χτίσει ο πατέρας της στη Φιλοθέη για το ζευγάρι», λέει η κυρία Σκαγιά.
Σκληρός ανταγωνισμός από τις υπάρχουσες χαρτοβιομηχανίες, πενιχρά μέσα, αλλά μεγάλη θέληση, διορατικότητα, αγάπη για δουλειά και όραμα για το μέλλον βάζουν τα θεμέλια για την επέκταση και τον εξοπλισμό της εταιρείας με μηχανολογικό εξοπλισμό.
Ο Θεόδωρος Σκαγιάς εξακολουθεί να είναι ο άνθρωπος για όλες τις δουλειές, αφού μαζί με την παραγωγή ασχολείται με τις παραγγελίες, τις παραδόσεις, τις υποχρεώσεις της εταιρείας.
Ο επαγγελματισμός του, η εμπορική δεινότητα αλλά και οι σχέσεις ζωής που θα αναπτύξει με πολλούς πελάτες του θα είναι τα εχέγγυα για την επιτυχία.

Το πρώτο μπλε πλαστικό τετράδιο με τη διαφανή θήκη και την περαστή ετικέτα με το λογότυπο Super Διεθνές, κάνει την εμφάνισή του κατορθώνοντας να γράψει ιστορία.
Το 1972 οι ανάγκες της εταιρείας είναι μεγάλες κι έτσι μεταστεγάζεται σε ιδιόκτητο κτίριο στο Κρυονέρι Αττικής. Εναν χρόνο μετά η εταιρεία μετατρέπεται σε ανώνυμη, με την επωνυμία Θ.Κ. ΣΚΑΓΙΑΣ ΑΒΕΕ.
Θα ακολουθήσουν δύο δεκαετίες σημαντικής ανάπτυξης αλλά και πλήρους επικράτησης στην ελληνική αγορά. Παράλληλα θα γίνουν οι πρώτες εξαγωγές.
Είναι η εποχή όπου πλέον η δεύτερη γενιά θα εισέλθει στην εταιρεία. Ο Κώστας Σκαγιάς μάλιστα έχει προετοιμαστεί γι’ αυτό κάνοντας σπουδές γύρω από την Εκτυπωτική στην Αγγλία. Η Πόπη Σκαγιά, αν και έβαλε πλώρη να γίνει κλινικός ψυχολόγος με σπουδές στην Ψυχολογία και έχοντας εξασφαλίσει υποτροφία για μεταπτυχιακό στην Αμερική, τελικά θα παραμείνει στην εταιρεία αναλαμβάνοντας τη μεγάλη προσπάθεια των εξαγωγών.
Η εταιρεία θα συνεχίσει στο μεταξύ να καταλαμβάνει όλο και μεγαλύτερο μερίδιο, με αποτέλεσμα η Θ.Κ. ΣΚΑΓΙΑΣ ΑΒΕΕ να κατοχυρώσει τη θέση της ως μία από τις πλέον αξιόλογες βιομηχανίες στην Ελλάδα έως σήμερα.
Γι’ αυτό εξάλλου, όπως λέει και η κυρία Σκαγιά, πολλές μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού έχουν χτυπήσει την πόρτα για την εξαγορά της SKAG: «Δεν μας ενδιαφέρει προς το παρόν κάτι τέτοιο. Ισως αυτό που θα εξετάζαμε να ήταν μια σύμπραξη με άλλη εταιρεία με γνωστό brand που κινείται κοντά στον δικό μας χώρο. Συνδυασμός δυνάμεων τρόπον τινά γιατί θεωρούμε ότι μόνο με τη συνεργασία μπορείς να φέρεις μεγαλύτερα πράγματα».
Αυτή όμως τελικά είναι μια απόφαση που θα κληθεί να λάβει η τρίτη γενιά της οικογένειας, ο Θοδωρής, γιος του Κώστα, που τα τελευταία δέκα χρόνια έχει ενεργό ρόλο στην εταιρεία.
«Αυτός είναι το μέλλον της SKAG και για να είμαι ειλικρινής δεν θέλουμε να επαναληφθεί αυτό που έγινε με τον πατέρα μας κι εμάς. Θέλουμε να του δώσουμε χώρο για να δημιουργήσει. Οπότε σε λίγα χρόνια νομίζω ότι θα έχουμε τη διαδοχή», καταλήγει η κυρία Σκαγιά.

πηγή:Πρώτο Θέμα